Tomasz Siemiński

TOMEK SIEMIŃSKImUkończył studia etnograficzne na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego (1982–1987) i podyplomowe studia muzealnicze na Uniwersytecie im. M. Kopernika w Toruniu, w Instytucie Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (2003–2004). W 2007 r. obronił doktorat w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie pracuje w Muzeum Zachodnio-Kaszubskim w Bytowie (Dział Etnograficzny). Zainteresowania badawcze to przede wszystkim sztuka nieprofesjonalna, ikonosfera w kulturze popularnej, a także dawny i współczesny folklor. Od 2008 r. Prezes Oddziału Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego w Gdańsku. Członek Instytutu Kaszubskiego w Gdańsku od 2009 roku.

Publikacje – wybór:

  • T. Siemiński, Idea „boskiego lasu”, czyli „iglaki” w przydomowym ogrodzie. Uwagi o języku ikonosfery, w: W. Łysiak (red.), Las w kulturze polskiej, Poznań 2012, s. 199-207.
  • T. Siemiński, Ikonosfera jako obszar dialogu i komunikacji wewnątrzkulturowej,w: J. Jeszke (red.), Sztuka w kulturze, Poznań-Kalisz 2011, s. 159-175.
  • T. Siemiński, „Rajskie ogrody” w ikonosferze wsi kaszubskiejSynkretyczna forma kultury potocznej, Pruszcz Gdański 2010.
  • T. Siemiński, Ikonosfera z krasnalami – czyli od domowego demona do figury ogrodowej, „Nasze Pomorze. Rocznik Muzeum Zachodnio-Kaszubskiego w Bytowie”, Nr 10 (2008), Bytów 2009, s. 115-130.
  • T. Siemiński, Estetyzacja codzienności. Wokół ikonosfery wsi południowo-zachodnich Kaszub, w: A. Chludziński, R. Gaziński (red.), Dzieje wsi pomorskiej, Dygowo-Szczecin-Pruszcz Gdański 2009, s. 247-266.
  • T. Siemiński, Ikonosfera wsi kaszubskiej w pryzmacie zjawisk sztuki (nie)ludowej, w: R. Gaziński, A. Chludziński (red.), Dzieje wsi pomorskiej, Dygowo-Szczecin 2005, s. 331- 344.
  • T. Siemiński, Mrzeżyńska hiperrzeczywistość wczasowa, w: W. Łysiak (red.), Trzebiatów, historia i kultura, Poznań 2001, s. 191-196.
  • T. Siemiński, „Znaki istnienia” na kościele NMP w Trzebiatowie, w: W. Łysiak (red.), Trzebiatów. Historia i Kultura (I), Poznań 2000, s. 141-150.